Flexjob og fastsættelse af løn
Anders Olsen
2007-07-10 18:45:28 UTC
Hej gruppe

Jeg håber at I kan hjælpe mig med et spørgsmål omkring flexjob.

Min kone har haft et flexjob i København. Nu er vi lige flyttet til
Hørning (Skanderborg kommune), så hun skal have et nyt arbejde.

Min kone har selv fundet en arbejdsplads som gerne vil ansætte hende
på flexjob. Hun vil få nogenlunde de samme arbejdsopgaver som hun
havde i København og nogenlunde samme timetal.

Hun håbede på at hun kunne bevare hendes løn fra København i det nye
arbejde. Arbejdsgiveren er også indstillet på at give hende denne løn,
men kommunen vil kun give tilskud til en løn som er næsten 4000 lavere
om måneden.

Kan kommunen tillade sig at diktere den maksimale løn de vil give
tilskud til? Også når arbejdsgiveren har sagt at de gerne vil betale
den samme løn som hun tidligere fik?

Venlig hilsen
Anders
L.Støvring
2007-07-10 22:40:01 UTC
"Anders Olsen" <***@gmail.com> skrev i en meddelelse news:***@q75g2000hsh.googlegroups.com...
[...]

Ja, det kan kommunen som udgangspunkt godt, fordi;

Lønnen gives som et tilskud til mindstelønnen på området, og den kan meget
vel være meget lavere i Skanderborg ift. København.

At arbejdsgiveren så vil aflønne din kone med "Københavnerløn" er da absolut
til fruens fordel, da købekraften jo er større i Jylland.

Mvh. Lisbeth
Joel
2007-07-11 13:10:05 UTC
Post by Anders Olsen
[...]
Jeg er ikke så sikker på at du har ret i at kommunen skal give tilskud i
forhold til mindstelønnen på området.
Jeg er rimelig sikker på at man skal give tilskud efter den gennemsnitlige
løn på området. Derfor kan du jo have ret i at "Jydelønnen" kan være noget
mindre end "Kbh. lønnen), og derfor udløser det et mindre tilskud.

Anders, hvis din kone er i tvivl om at hun får det rigtige beløb, så henvend
jer til fagforeningen i jeres nye kommune.

Mvh. JL
L.Støvring
2007-07-11 15:20:02 UTC
Post by Joel
Post by L.Støvring
[...]
Ja, jeg formulerede mig vist lidt tåget. Kommunen skal tage udgangspunkt i
"normallønnen" for området, men ikke nødvendigvis f.eks ancinitet mv.

Mvh. Lisbeth
Ann
2007-07-11 18:22:30 UTC
Post by Anders Olsen
[...]
Hej Anders

Kommunen ikke alene kan men SKAL blande sig hvilken løn de vil yde
tilskud til

"Løntilskud
Kommunen betaler et løntilskud til arbejdsgiveren. Tilskuddet er 1/2
eller 2/3 af lønnen afhængig af graden af den nedsatte arbejdsevne hos
den ansatte. Hvis den ansatte eksempelvis har en arbejdsevne på 1/3,
vil arbejdsgiveren modtage et tilskud på 2/3 af lønnen. Tilskuddet kan
dog maksimalt udgøre 1/2 eller 2/3 af den lokale mindste
overenskomstmæssige timeløn på det aktuelle ansættelsesområde, eller
af den løn der sædvanligvis gælder for tilsvarende arbejde.
Mindstelønnen i landsoverenskomsten skal alene anvendes, hvis der ikke
er en lokal aftale, der supplerer overenskomstens bestemmelser på
dette punkt.

Desuden refunderes arbejdsgiverens bidrag til ATP samt eventuelle
udgifter til andre arbejdsgiverbidrag med samme andel som lønudgiften.

Hvis der i overenskomsten indgår en aftale om en obligatorisk
arbejdsmarkedspension, vil arbejdsgiverens bidrag også blive
refunderet med samme andel som lønudgiften.

For fleksjob oprettet efter 1. juli 2006 kan løntilskuddet højst
beregnes ud fra en løn på 395.000 kr. (2006) på årsbasis eller 205,30
kr. (2006) på timebasis. Det betyder i praksis, at man som lønmodtager
i fleksjob godt kan aftale sig frem til en løn, der ligger over
395.000 kr. på årsbasis, men virksomheden vil maksimalt få et
løntilskud fra kommunen på 263.000 kr., hvis der gives et løntilskud
på 2/3. Herudover gives tilskud til udgifter til ATP samt eventuelle
udgifter til andre arbejdsgiverbidrag. Da loftet er beregnet ud fra en
fuldtidsansættelse, er det timelønnen på 205,30 kr. (2006), der skal
lægges til grund for beregningen af lønloftet for deltidsansatte.

Hvis der senest den 30. juni 2006 er indgået aftale om et fleksjob,
eller personen allerede er i et fleksjob, får reglen om loft over
løntilskuddet kun betydning, såfremt man mister det nuværende fleksjob
og bliver ledig. Ved indgåelse af aftale om et nyt fleksjob, vil man
blive omfattet af den nye regel om loft over løntilskuddet. En person,
der overgår direkte fra et fleksjob til et andet uden ledighed,
berøres ikke af loftet over løntilskuddet. Det samme gælder for
selvstændige erhvervsdrivende, der overgår fra økonomisk tilskud til
fleksjob uden forudgående ledighed."

Kommunen blander sig IKKE i hvad din hustru får i løn - det er alene
et spørgmål mellem hende og arbejdsgiveren.

Du kan i øvrigt læse meget mere om fleksjobsreglerne her hvor
ovenstående citat også kommer fra:

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/clean.htm#mozTocId900657

Reglerne finder du her:

Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats -
LBK nr 685 af 29/06/2005 (Gældende):

§ 71. Arbejdsgiveren betaler lønnen til den ansatte i fleksjob.

Stk. 2. Kommunen giver arbejdsgiveren tilskud til lønnen. Tilskuddet
er halvdelen eller totredjedele af lønnen, afhængigt af graden af den
nedsatte arbejdsevne.

Stk. 3. Tilskuddet beregnes af lønnen med tillæg af udgifter til
arbejdsgiverbidrag til ATP samt eventuelle udgifter til andre
arbejdsgiverbidrag. Tilskuddet kan ikke overstige halvdelen eller
totredjedele af den mindste overenskomstmæssige timeløn på det
aktuelle ansættelsesområde eller af den løn, som sædvanligvis gælder
for tilsvarende arbejde, med tillæg af udgifter til arbejdsgiverbidrag
til ATP samt eventuelle udgifter til andre arbejdsgiverbidrag.

Stk. 4. Tilskuddet efter stk. 3 nedsættes med det beløb, som
arbejdsgiveren har ret til efter lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler herom.

§ 72. Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og
øvrige arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, som udgangspunkt efter de
kollektive overenskomster på ansættelsesområdet, herunder efter de
sociale kapitler. I ikke overenskomstdækket ansættelse skal
overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Fastsættelse af løn
og øvrige arbejdsvilkår skal ske i samarbejde med de faglige
organisationer.

Stk. 2. Kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid,
medmindre den ansatte foretrækker deltidsansættelse.

Du kan også læse lidt mere her:

http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=3465&words=fleksjob+l%F8ntilskud&valg=

hilsen

Ann
iSteen
2007-07-12 16:14:57 UTC
Post by Anders Olsen
Hej gruppe
Jeg håber at I kan hjælpe mig med et spørgsmål omkring flexjob.
Jeg har netop været igennem ansættelsen i et nyt fleksjob.
Kommunen giver et tilskud, som er fast - halvdelen eller to trediedele
af mindstelønnen indenfor området. Virksomheden bestemmer så selv, om
de vil give mere end den mindsteløn der er indgpet overenskomst
omkring.
Anders Olsen
2007-07-13 06:35:16 UTC
Post by Anders Olsen
Hej gruppe
Kan kommunen tillade sig at diktere den maksimale løn de vil give
tilskud til? Også når arbejdsgiveren har sagt at de gerne vil betale
den samme løn som hun tidligere fik?
Hej alle

Mange tak for jeres svar.

Min kone får 2/3 dels tilskud. Den del af det har vi styr på. Hos
hendes tidligere arbejdsgiver var det hende selv som stod for
lønbogholderi og dermed hende selv som ordnede de praktiske ting
omkring tilskudet med kommunen. Så den del har hun styr på, det vi er
i tvivl om er hvilken løn kommunen giver tilskud til, og hvordan
kommunen fastlægger denne løn.

Hvis jeg har forstået dem korrekt, så skal vi finde ud af om der er en
overeenskomst som dækker hendes arbejde. Hvis ikke, så skal vi finde
ud af hvad den normale løn for arbejdet vil være. Det er den løn som
kommunen skal give tilskud ud fra. Vi må have fat i hendes nye
arbejdsgiver, for den slags oplysninger må de da ligge inde med. Det
er vel også i deres interesse at de får så stort et tilskud som
muligt. Hvis ikke de kan hjælpe, så må vi se om vi skal have hende
meldt ind i en fagforening.

Et sted hvor jeg lige vil være helt sikker, er omkring ancinitet. Min
kone har efterhånden et par års ancinitet. Det bør jo give hende en
løn som er højere end mindstelønnen. Skal kommunen give tilskud ud fra
løn incl. ancinitet, eller er det udelukkende mindstelønnen som
kommunen skal give tilskud ud fra? Det er muligt at I har svaret på
det blandt det I har skrevet, men jeg vil gerne have det helt
præcist :-)

Venlig hilsen
Anders
Anders Olsen
2007-07-13 06:41:14 UTC
Post by Anders Olsen
[...]
Hmm, jeg svarer lige på mit eget indlæg. Jeg var vist lidt for hurtig,
så jeg fik ikke set det sidste link som Ann sendte. Hvis jeg tolker
den afgørelse korrekt, så er det mindstelønnen som kommunen fastlægger
tilskudet ud fra, og eventuel højere løn pga. ancinitet skal betales
udelukkende af arbejdsgiveren. Øv, men hvis reglerne er sådan, så er
der ikke noget vi kan gøre ved det.

Nå, men vi skal stadig have afklaret hvad mindstelønnen for hendes
arbejdsområde er.

Mange tak for jeres hjælp.

Venlig hilsen
Anders
iSteen
2007-07-13 10:04:47 UTC
Jeg var vist osse lige hurtig nok på aftrækkeren.
Min arbejdsgiver har lavet en kontrakt på /lidt mere/ end
mindstelønnen - INKL. pensionsordning.
Efter af have søgt lidt, har jeg fundet ud af, at en arbejdsgiver skal
give mindstelønnen PLUS den obligatoriske pensionsordning....så der er
vist lige noget, vi skal have snakket om i næste uge.

Lidt underligt, at min jobkonsulent lader mig om at få arbejdsgiveren
om at udbetale den korrekte løn, eller er det bare mig der er på tværs?
Anders Olsen
2007-07-13 12:53:22 UTC
Post by iSteen
[...]
Hej Steen

Jeg tror du skal se således på det: Din arbejdsgiver varetager hans
interesser. Jobkonsulenten varetager kommunens interesser. Igen af dem
varetager specielt dine interesser. Hvis du ønsker hjælp til at
varetage dine interesser, skal du have fat i en fagforening, ellers må
du klare dig selv.

Det er samme situation min kone og jeg står i. Vi forsøger i
øjeblikket at se om vi kan klare os selv (ved bla. at søge hjælp her
på nettet), men vi overvejer også om ikke hun bør melde sig ind i en
fagforening, så hun kan få mere hjælp.

Venlig hilsen
Anders
iSteen
2007-07-13 14:34:08 UTC
Post by Anders Olsen
[...]
Hej Anders - det har du vist ret i!
Jeg har lige snakket med min jobkonsulent, fordi arbejdsgiveren har
tilbudt mig en løn, der ligger under mindstelønnen.
Arbejdsgiver vil give 17500,- om måneden inkl. pensionsordning, som
vist er godt 10% bundet opsparing.
Mindstelønnen er ifølge HK 17243,- ekskl. pensionsordning.
Da jeg forelagde det for min jobkonsulent, fortalte hun, at kommunen
kun skulle gøre mig opmærksom på mindstelønnen, ikke forlange, at
arbejdsgiveren betaler mindstelønnen som udgangspunkt - om jeg vil
tage jobbet, er noget jeg selv afgør.

Det var nok bare mig, der fejlagtigt troede kommunen forlangte at
fleksjobbere skulle have mindstelønnen indenfor det pågældende
fagområde.

Så ved man da det.
Thomas
2007-07-13 15:05:50 UTC
Post by iSteen
Post by Anders Olsen
[...]
Steen og Anders

Jobkonsulentens opgave er naturligvis at varetage borgerens interesse.
At sige at man varetager kommunens interesse giver ingen mening fordi
kommunen er borgerne.

Vedrørende mindsteløn så er det rigtigt at kommunen ikke må udbetale
tilskud til en løn der ligger over mindstelønnen og de faglige
organisationer vil/bør ikke godkende at der etableres job med
Flexjobbere som løntrykkere ved at de arbejder under mindstelønnen.

"Løn og arbejdsvilkår for fleksjobansatte

Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og
arbejdsvilkår i samarbejde mellem de faglige organisationer,
arbejdsgiver og arbejdstager.

Ansatte i fleksjob er omfattet af lovgivningen for lønmodtagere,
medmindre de enkelte love herom har undtaget denne gruppe."

Det virker faktisk ganske besynderligt at en faglig organisation har
medvirket til dette.

VH

Thomas
iSteen
2007-07-13 22:01:46 UTC
On 13 Jul., 17:05, Thomas <***@gmail.com> wrote:> Steen og
Anders
Post by Thomas
[...]
Hej Thomas.
De faglige organisationer har vel ingen indflydelse i en ansættelse af
en fleksjobber, eller har jeg misforstået noget?
Jeg er ikke medlem af nogen fagforening, og min jobkonsulent blander
sig ikke i, hvilken løn jeg får at arbejdsgiveren.

Steen
Thomas
2007-07-15 09:47:35 UTC
Post by Anders Olsen
Anders
Post by Thomas
[...]
Jo de faglige organisationer skal godkende aftalen. Netop for at tilse
at mindstelønnen på området bliver overholdt. For som du selv skriver
så er dette ikke kommunens ansvar eller opgave. At du ikke er medlem
af en fagforening har ikke noget med sagen at gøre, det er i sidste
ende dem der forhandler de overordnede rammer for din ansættelse og
dermed også mindste lønnen. Om du så mener at det kun er dine kolleger
der skal betale for at du kan få dette gode ja det er jo din sag

VH

Thomas
iSteen
2007-07-16 15:26:57 UTC
Post by Thomas
Jo de faglige organisationer skal godkende aftalen. Netop for at tilse
at mindstelønnen på området bliver overholdt.
Det har jeg lidt svært ved at tro - hvem skulle kontakte HK (i dette
tilfælde), og bede dem godkende aftalen?

Vedr. din bemærkning om mit manglende medlemsskab af en fagforening,
så kender du sikkert ikke min situation til bunds, og kan sansynligvis
ikke vide hvorfor jeg har fravalgt medlamsskab af en fagforening.
Thomas
2007-07-17 09:52:25 UTC
Post by iSteen
Post by Thomas
[...]
Tidligere var det det lokale arbejdsmarkedsråd der sørgede for
koordiningen, jeg ved ikke hvem der gør det nu efter kommunal
reformen.

Nej jeg kender ikke din situation men det ændrer ikke på det forhold
at andre betaler for at dine generelle løn og arbejdsforhold
forhandles på plads.

VH
iSteen
2007-07-18 06:22:27 UTC
Post by Thomas
Nej jeg kender ikke din situation men det ændrer ikke på det forhold
at andre betaler for at dine generelle løn og arbejdsforhold
forhandles på plads.
Hvem er det, andre end mig selv, der forhandler min løn på plads?
Jeg diskuterede selv min løn med arbejdsgiver, og hvad får dig til at
tro, at mine kolleger er medlem af en fagforening?
Solidaritet findes vist ikke rigtigt mere - folk vil bare sørge for
sig selv.
Det eneste nogle mennesker bruger en fagforening til, er til at spille
bussemand, når de ikke selv vil konfrontere en arbejdsgiver - det er i
hvert fald min opfattelse.
At du har en anden mening, er helt i orden med mig - men det gør den
ikke nødvendigvis mere rigtigt.
iSteen
2007-07-18 15:41:24 UTC
Post by Thomas
Nej jeg kender ikke din situation men det ændrer ikke på det forhold
at andre betaler for at dine generelle løn og arbejdsforhold
forhandles på plads.
VH
Du mener det faktum, er jeg har indgået en aftale med arbejdsgiver,
der ligger under den overenkomst HK har med denne arbejdsgiver?

Hvad er det du har noget imod?
Thomas
2007-07-23 16:43:18 UTC
Post by iSteen
Post by Thomas
[...]
Jeg er ikke imod noget jeg er tværtimod for almindelig solidaritet
mellem lønmodtagere og for at man skal gøre sin pligt og derefter
kræve sin ret.

Venlig Hilsen
iSteen
2007-07-24 13:47:23 UTC
Post by Thomas
Jeg er ikke imod noget jeg er tværtimod for almindelig solidaritet
mellem lønmodtagere og for at man skal gøre sin pligt og derefter
kræve sin ret.
Hvis jeg havde medlem af en fagforening, kunne jeg sikkert ikke, uden
problemer, have accepteret at arbejde som vikar, for en løn der ligger
under overenskomsten, vel?

Lønnen ligger ca. 5000,- over det jeg kunne få på ledighedsydelse, og
lønnen var et fast tilbud - jeg kunne sige ja eller nej. Ville
solidariteten have fået det bedre af, at jeg sagde nej tak til jobbet
- og lod mine kolleger arbejde endnu hårdere for deres løn?

Solidaritet giver jeg ikke meget for.
Der er fx på nogle arbejdspladser, altid nogle svage sjæle, der holder
cheferne orienterede om, hvad der tales om på medarbejdermøder. Den
sidste sladrehank jeg mødte, var min tillidsmand.
SÅ meget giver jeg for fagforeningerne
Joel
2007-07-24 18:30:30 UTC
Post by Thomas
[...]

Og så dømmer du straks alle over en kam?
Og ja du burde have sagt nej. Dine kolleger kunne vel selv sige fra hvis de
arbejde for meget?
Du er jo løntrykker og er medskyldig i at overenskomsterne kommer under mere
pres.

Mvh. JL
iSteen
2007-07-25 16:51:12 UTC
Post by Joel
[...]
Du mener helt seriøst, at jeg skulle have sagt nej til et job, for så
at gå på ledighedsydelse i stedet?
Havde jeg sagt nej, var jeg uden job, mine kolleger var uden min hjælp
med opgaverne, og det offentlige havde mig at betale til. Jeg er nu
ikke så principfast - og jeg kan godt lide at tjene nogle ekstra
penge.

Jeg tror næppe jeg bringer nogle overenskomster i fare, hvordan vil du
forklare det?
Fagforbundet kender ikke min løn, og dem der er en fagforening, for
sikkert den overenskomstmæssige løn, ellers er det såmænd heller ikke
mit problem...

Jeg tror du glemmer at dette drejer sig om fleksjob - og den slags
hænger ikke på træerne, ofte må man tage hvad man kan få, uden at være
alt for sart.
Joel
2007-07-26 14:56:40 UTC
Post by Joel
[...]

Jeg glemmer netop ikke det er et fleksjob. Det der er meningen med et
fleksjob er, at almindelige mennesker der er så uheldige at komme til skade,
har mulighed for at opretholde en rimelig tilværelse, uden også at skulle
tænke på økonomien.
Det du siger, er jo nøjagtig det samme som østarbejdere der ikke arbejder på
fair vilkår. "jobbene hænger ikke på træerne, så vi må ta' det til den løn
vi kan få"

Dem der arbejder sort er heller ikke så principfaste- og kan også godt lide
at tjene nogle ekstra penge - så det er vel også iorden fra din side?

Du gør bestemt mere skade end gavn for andre fleksjobbere med din
indstilling.

Mvh. JL
Anders Larsson
2007-07-26 19:36:24 UTC
Jeg tror det er folk som dig, jeg kan takke for at jeg har været ude for at
et firma forventede at kunne ansætte mig til en løn som er mindre end hvad
der med rimelighed kan forventes - ikke mindst med 2/3 tilskud.

Så de vælger nu at ansætte en studentermedhjælp.

De vil nemlig gerne gå for 105 Kr/Timen unden pension eller andet - men så
får de ganske vist ikke en med flere års erfaring i emnet, som også er der 3
måneder senere.

Og jeg havde ingen problemer med sige nej tak.
--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.
Hvorfor skal man skrive svaret under det man svarer ?
iSteen
2007-07-28 08:56:24 UTC
Post by Anders Larsson
[...]
Hm - du vil ikke arbejde for 105,- i timen?
Det er jo dit problem, ikke mit, ikke?
Jeg får 17500,- om måneden - og det er jeg tilfreds med.

Jeg forventer ikke at man er enig med mig, men ser gerne at jeg selv
må bestemme, og ikke skal dikteres af andre, hvad jeg skal arbejde for.
Joel
2007-07-29 11:20:03 UTC
Post by Anders Larsson
[...]

--------------------------------

Så er det jo godt at du i princippet ikke selv må bestemme havd du skal
have i løn. Det giver jo fuldstændig mening, som en anden i tråden tidligere
skrev, at fagforeningerne er nødt til at forhandle fleksaftaler, eller løber
arbejdsgiver om hjørner med folk og jobkonsulenterne er i mange tilfælde
fuldstændig ligeglade.
Du er og bliver en usolidarisk snylter og nasserøv. Det er min mening!
iSteen
2007-07-30 10:22:36 UTC
Post by Joel
[...]
Så lyder det jo lidt paradoksalt, at jeg netop arbejder for en løn,
som du mener er for lav.
Så må det jo ifølge dig, være en fagforening der har godkendt det,
ikke?
Din private mening om mig er mig uendelig ligegyldig, for du betyder
ikke noget for mig.
Joel
2007-07-31 18:01:25 UTC
Post by Joel
[...]

____________________-

Bor du i Holbæk??

Anders Larsson
2007-07-15 15:53:34 UTC
Som det vist også fremgår andre steder i tråden, så er det ikke kommunen der
bestemmer hvad du må få i løn.

Lønnen fremgår af "Bekendtgørelse af lovom en aktiv beskæftigelses
politik" - §71 og §72

I praksis foregår det således:

Jobcentret finder mindstelønnen for det arbejde du udfører. Mindstelønnen
kan de vælge at tage udgangs punkt i den fagforening der har laveste
overenskomst på området.
F.eks. har Prosa og HK/Samdata forskellige overenskomster, ligesom kristelig
fagforening har overenskomster. Kommunen behøver ikke at tage hensyn til den
fagforening vedkommende er medlem af - men blot finde det sted hvor
mindstelønnen er lavest.

Det var altså tilskuddet - laveste mindsteløn.

Din løn skal *MINIMUM* svare til overenskomst eller tilsvarende hvis der
ikke er overenskomst. Hvis dette ikke overholdes kan der ikke gives tilskud,
og det fremgår klart af den aftale arbejdsgiveren underskriver. Det er altså
intet i vejen for at atbejdsgiveren må give mere end tilskuddet eller
normallønnen for området.
Og ancinitet gælder med i lønnen for arbejdsgiveren. Hvis man er ny er en
mindsteløn måske aktuel - hvis der er 20 års erfaring giver det mere i løn.

På blanket AB815 (som arbejdsgiveren udfylder som ansættelsesbrev) står der
som første punkt i vejledningen om betingelserne flg.:
.."Det er betingelse for at få løntilskud, at løn- og arbejdsvilkår er
overenskomstmæssige eller de sædvanlige ved tilsvarende arbejde."....

Denne blanket (AB815) er en af dem arbejdsgiveren udfylder, og skriver under
på at overholde.

På blanket AB035 (som arbejdsgiveren anvender når der søges om tilskud) står
der flg. i vejledningen
..."Løn- og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller de for
tilsvarende arbejde sædvanligt gældende."....

Endvidere er der 2 felter på AB035 som arbejdsgiver skal afkrydse:
Ansættelsen reguleres af overenskomst X Ja
X Nej
eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende vilkår X Ja X Nej

Arbejdegiveren vil altså have et mindre problem hvis der ikke betales
overnskomst mæssig løn - da der både i ansøgning og ansættelsesbrevet
skrives under på at der gives overenskomstmæssig løn.

Kommunen må derfor slet ikke give løntilskud, hvis ikke dette overholdes og
kan kræve evnt. udbetalt tilskud tilbagebetalt.

AB815: http://www.kl.dk/_bin/355a178a-9de3-480c-b59f-823081011130.pdf eller
https://asp.netblanket.dk/borger/blanketstart.asp?genname=AB815&kommunekode=390&kategori=Aktiv%20besk%C3%A6ftigelsesindsats

AB035: http://www.jobnet.dk/files/Blanketter/ab035.pdf

----------

Jeg kender i øvrigt til et tilfælde hvor en fleksjobber via sin fagforening
nu kræver 1œ års ekstra løn, da vedkommen fik væsentligt mindre end
overenskomsten. Faktisk mindre end hun fik i fleksydelse (ca. 4000 hver
måned). Et særdeles grodt tilfælde af underbetaling.

Og ... mon ikke der ville lyde et ramaskrig hvis det offentlige støttede
løntrykkere og tilskyndede til det ?
.
iSteen
2007-07-16 15:35:23 UTC
Post by Anders Larsson
Jeg kender i øvrigt til et tilfælde hvor en fleksjobber via sin fagforening
nu kræver 1½ års ekstra løn, da vedkommen fik væsentligt mindre end
overenskomsten. Faktisk mindre end hun fik i fleksydelse (ca. 4000 hver
måned). Et særdeles grodt tilfælde af underbetaling.
Tak for udredningen af lønspørgsmålet.
Jeg var i det lokale jobcenter i dag, for at høre nærmere om kommunens
regler vedr. lønninger til fleksjobbere, der ligger under
mindstelønningerne.
De fleste medarbejdere på jobcenteret holder ferie, så ingen kunne
svare 100% på, om kommunen forlangte at jeg fik mindstelønnen af
arbejdsgiveren, for at kunne give arbejdsgiveren tilskud.

Din historie om en fleksjobber der fik 4000,- mindre i løn end i
ledighedsydelse (går jeg ud fra du mener - altså når man som
fleksjobber går ledig) lyder virkelig grel.
Jeg har sgu' svært nok ved at kunne få ledighedsydelse til hver måned
- og så 4000,- mindre?
Det er vel i omegnen af 8500,- brutto om måneden!
Det kan jeg lige netop klare mig for netto...
Joel
2007-07-16 18:42:19 UTC
Post by Anders Larsson
[...]

Jeg har heller aldrig forstået hvorfor ledighedsydelsen kun skal være ca 90
% af dagpenge, eller hvorfor personer over 60 år kun har ret til
ledighedsydelse i ½ år. Det er ren diskrimination

Mvh. JL